یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

امــــــــواج زندگی را بپذیــــر؛ حتی اگـر گـاهی تو را به اعـــــماق دریـا بـبــرند!
آن مـاهی آســــــوده که همیــــشـه بـر سطـــح آب مــی بیــنی اش؛
مُرده است...

نیلوفر مرتضی نژاد هستم دکتری رشته ی مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی
عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
زمینه های مطالعاتی مورد علاقه:
یادگیری الکترونیکی- آموزش مجازی
کارآفرینی و برنامه ی درسی در سازمان ها
یادگیری مادام العمر
لذت یادگیری
پراگماتیسم و فراگیر محوری و ...

معرفی مدل ارزیابی شخصیت هگزاکو

پنجشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴ ق.ظ

دیده بان کسب و کار: مدل شخصیتی هگزاکو از الگوهای ارزیابی شخصیتی نسبتاٌ جدید است که خصوصیت های شخصیتی انسان را در قالب 6 معیار ارزیابی می کند. این مدل می تواند در ارزیابی شخصیت کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.

در این مدل صفات شناخته شده  شخصیتی، از طریق روش تجزیه و تحلیل عوامل به زیر گروه هایی تقسیم می شود تا بتوان از ویژگی های شخصیتی مربوطه دسته بندی های قابل کنترلی را ارائه داد . مطالعات انجام شده براساس فرضیات واژگانی ابتدا در زبان انگلیسی انجام شده و بعداز آن تحقیقات به زبان های دیگری همچون کرواتی ، هلندی ، فیلیپینی ، فرانسوی ، آلمانی ، یونانی ، مجارستانی ، ایتالیایی ، کره ای ، لهستانی و ترکی هم انجام شده است و از مقایسه نتایج ، مشخص شد که 6  عامل حاصل شده از تحقیقات در همه زبانهای دیگر همچون زبان انگلیسی با هم مشابه هستند . این عوامل به طور کلی صداقت  تواضع ( H) ، تهییج پذیری (E)، برونگرائی (E)، سازگار بودن ( A)، با وجدان بودن (C)، و تمایل به تجربه (o)، هستند . ویژگی های توصیف شخصیتی افراد که عموماً به هر یک از این 6 گروه تعلق دارند ، عبارتند از :

  • صداقت – تواضع : خالص بودن ، صداقت ، ایمان و  وفاداری ، فروتنی و بی ادعایی در برابر موذیگری ، نیرنگ بازی ، حرص و طمع ، متظاهر بودن ، ریاکاری ، لاف زنی و خود بزرگ بینی .

  • تهییج پذیری: احساسی بودن ، حساس بودن ، ترسوئی، اضطراب ، و آسیب پذیری در برابر شجاعت ، محکمی ، استقلال، خود اطمینانی و ثبات شخصیتی .

  • برونگرایی : معاشرتی بودن ، سر زندگی ، برونگرائی ، حراف بودن ، بشاشیت و فعال بودن در برابر  خجالتی بودن ، منفعلی ، کم تحرکی ، درونگرایی، آرام و محتاط بودن .

  • سازگار بودن : صبور بودن ، تحمل کردن ، آرامش داشتن، ملایمت، موافقت و آسان گیر بودن در مقابل کج خلقی ، ستیزه جوئی، لجاجت ، و تند مزاجی .

  • با وجدان بودن  : مرتب و منظم بودن ، سعی و تلاش ، با دقت و کمال گرا بودن در برابر شلختگی ، مسامحه کاری ، بی ملاحظه بودن ، تنبلی ، بی مسئولیتی و فراموش کار بودن .

  • تمایل به تجربه : روشنفکری ، خلاقیت ، غیر ستیزه جویی ، نوآوری و شوخ طبعی در برابر کوته بینی ، عدم خلاقیت و سنت گرایی .

شخصیتها اغلب براساس فرمهای خود ارزیابی یا گزارش همسالان ارزیابی می شوند . 6 عامل بالا از طریق یک سری سئوالات طراحی شده برای ارزیابی هر کدام از عوامل سنجیده می شوند .

ارتباط هگزاکو با مدل " 5عاملی شخصیت ":

مدل اخیر ، فراگیرترین مدل ساختار شخصیتی مورد استفاده نیز بر پایه تحلیل صفات توصیفی – شخصیتی استوار است . این مدل که شامل 5 عامل شخصیتی می باشد مدل « 5 عامل بزرگ » نامیده می شود . 3 عامل از عوامل این مدل یعنی برونگرائی ، با وجدان بودن و گشودگی به تجربه مشابه مدل هگزاکو است . دو عامل باقیمانده دیگر که سازگاری و روان نژندی ( قطب مخالف ثبات احساسی ) نیز مشابه عوامل سازگاری و تهییج پذیری مدل هگزاکو است – اما کمی محتوای این عوامل در این مدل متفاوت هستند . عاملهای سازگاری و تهییج پذیری در مدل هگزاکو در واقع وارونه شده همان عوامل در مدل « 5 عاملی » هستند. برای مثال خصیصه و ویژگی تند مزاجی در مدل « 5 عامل بزرگ » با روان نژندی و یا ثبات احساسی در ارتباط است. اما در مدل « هگزاکو » در حوزه سازگاری قرار می گیرد. بنابراین ، سازگاری در مدل « 5 عامل بزرگ » با سازگاری در مدل « هگزاکو» مشابه نیستند . مدل « 5 بزرگ » دارای عامل صداقت – تواضع نیست ، اما بعضی از خصیصه هایی که در زیر عامل صداقت – تواضع  مدل هگزاکو قرار می گیرند در زیر عامل سازگاری مدل « 5 بزرگ » جای داده شده اند . اگر چه تحقیقات اولیه تنها « 5 عامل بزرگ » را یافته بودند ، اما مطالعات جدیدتری که در زبانهای مختلف ( و نیز انگلیسی ) انجام شدند ، صفات و ویژگی های شخصیتی وسیعتری را به دست دادند که 6 عامل ذکر شده بالا را مطرح می کردند . نام 4 عامل مدل هگزاکو  (یعنی 4 عامل آن به جز صداقت – تواضع و تهییج پذیری ) از نام های « 5 عامل بزرگ » بر گرفته شده اند . نامهای عوامل براساس معنای متعارف خصوصیات و ویژگیهای جای داده شده در زیر هر کدام از آن عوامل انتخاب شده اند .

منبع:The HEXACO Personality Inventory

علی داوری: عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر سایت دیده بان کسب و کار

  • ۹۴/۰۴/۱۸
  • ۶۶۳ نمایش
  • مرتضی نژاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">