جمعه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ
-
سه سطح نیاز سنجی در برنامهی درسی کدامند؟ مؤلفهها و مراحل کار در نخستین سطح را شرح دهید.
- پنج روش معمول در شناسایی هدفهای آموزشی کدامند؟ توضیح دهید.
- دیدگاههای اساسی در انتخاب محتوا کدامند؟ نام برده و توضیح دهید.
- به چه دلایلی میتوان گفت مدرسه تنها محلّ تحقق اهداف آموزشی نیست؟ توضیح دهید.
- پنج معیار اصلی انتخاب محتوا از دیدگاه قورچیان را توضیح دهید.
- برنامههای درسی موضوع محور را با ذکر انواع آن توضیح دهید.
- برنامههای درسی دانشآموز محور را با ذکر انواع آن توضیح دهید.
- از نظر بلادوین و ویلیام رویکردهای یادگیری فعال دارای چه ویژگیهایی هستند؟ هشت مورد را نام ببرید.
- سه چالش اساسی در خصوص روشهای تدریس از دیدگاه مازلو و همکارانش کداماند؟ نام برده و بحث کنید.
- رویکردهای سنتی و جدید ارزشیابی را مقایسه کنید.
- طبقهبندی آیزنر و والانس از دیدگاههای برنامهی درسی را بیان کنید.
- مؤلفههای برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو نظریهی شرطی کنشگر و آموزش و پرورش قابلیت مدار مقایسه کنید.
- مؤلفههای برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو نظریهی موضوعی و دیسیپلینی مقایسه کنید.
- مؤلفههای برنامه درسی از دیدگاه میلر را در سه نظریهی انتقال اجتماعی، دموکراتیک و تغییر اجتماعی مقایسه کنید.
- مؤلفههای برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو دیدگاه رشدگرا و فرآیند شناختی بررسی کنید.
- مؤلفههای برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو دیدگاه انسانگرایانه و ماورای فردی بررسی کنید.
- مفاهیم تغییر، اصلاح، نوآوری و جنبش در برنامهی درسی را با یکدیگر مقایسه کنید.
- عوامل مؤثر در مقاومت افراد برای پذیرش تغییر از دیدگاه توماس هاروی کدامند؟ حداقل 6 مورد را توضیح دهید.
- چهار سطح نگرانیها و دغدغههای مجریان در ایجاد مقاومت از نظر هال و لاکس را نام ببرید و توضیح دهید.
- عوامل مربوط به ویژگیهای تغییر که در ایجاد مقاومت یا پذیرش نقش دارند، نام ببرید و توضیح دهید.
- نظریهی تسریبخشی آیزنر در اجرای نوآوریهای برنامهی درسی را توضیح دهید.
- چهار بعد اساسی تغییر و اجرای برنامههای درسی کدامند؟ توضیح دهید.
- چهار سؤال اساسی در تدوین برنامههای درسی کدامند؟ سؤال مربوط به شرکتکنندگان در برنامهریزی درسی را با بیان دیدگاههای حداقل دو نظریهپرداز مورد بحث قرار دهید.
- سطوح ششگانهی آزادسازی تصمیمگیری دربارهی برنامههای درسی (از دیدگاه دکتر مهرمحمدی) را توضیح دهید.
- مدلهای مهندسی برنامهی درسی از دیدگاه زایس کدامند؟ توضیح دهید.
- پنج حوزهی تصمیمگیری اساسی در مدل مهندسی برنامهی درسی از دیدگاه بوشامپ را توضیح دهید.
- مدل تابا برای مهندسی برنامهی درسی را شرح دهید.
- ارزشیابی را از دیدگاههای اثباتگرایی و ساخت و سازگرایی توضیح دهید و سپس بر اساس سه مؤلفهی روش مطالعه، ویژگی دادهها و اهداف و محورهای ارزشیابی مقایسه کنید.
- الگوهای ارزشیابی از دیدگاه ورتن و ساندرز را نام ببرید و توضیح دهید.
- سه دستهی الگوهای ارزشیابی از دیدگاه هردسا کدامند؟ توضیح دهید.
- پنج عامل مؤثر بر میزان زمان لازم برای یادگیری یک موضوع کداماند؟
- انواع زمان آموزشی در سنت نظامهای آموزشی کدامند؟ به صورت مختصر توضیح دهید.
- دو دیدگاه متمایز در بحث از رابطهی زمان و فرآیندهای آموزشی- پرورشی کدامند؟ توضیح دهید.
- ملاحظات اساسی برای تصمیمگیری در خصوص زمانِ آموزش کدامند؟ توضیح دهید.
- سیاستهای پیشنهادی برای تعیین زمان آموزش در نظام آموزش و پرورش ایران را شرح دهید. شما چه پیشنهادی برای تغییر زمانبندی موجود دارید؟ (در ابعاد مختلف مدت زمان تحصیل، موضوع درس و ...)
|