یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

امــــــــواج زندگی را بپذیــــر؛ حتی اگـر گـاهی تو را به اعـــــماق دریـا بـبــرند!
آن مـاهی آســــــوده که همیــــشـه بـر سطـــح آب مــی بیــنی اش؛
مُرده است...

نیلوفر مرتضی نژاد هستم دکتری رشته ی مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی
عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
زمینه های مطالعاتی مورد علاقه:
یادگیری الکترونیکی- آموزش مجازی
کارآفرینی و برنامه ی درسی در سازمان ها
یادگیری مادام العمر
لذت یادگیری
پراگماتیسم و فراگیر محوری و ...

نمونه سؤال درس اصول و روشهای برنامه درسی (جزوه ها)

جمعه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ
  1. سه سطح نیاز سنجی در برنامه‌ی درسی کدامند؟ مؤلفه‌ها و مراحل کار در نخستین سطح را شرح دهید.
  2. پنج روش معمول در شناسایی هدف‌های آموزشی کدامند؟ توضیح دهید.
  3. دیدگاه‌های اساسی در انتخاب محتوا کدامند؟ نام برده و توضیح دهید.
  4. به چه دلایلی می‌توان گفت مدرسه تنها محلّ تحقق اهداف آموزشی نیست؟ توضیح دهید.
  5. پنج معیار اصلی انتخاب محتوا از دیدگاه قورچیان را توضیح دهید.
  6. برنامه‌های درسی موضوع محور را با ذکر انواع آن توضیح دهید.
  7. برنامه‌های درسی دانش‌آموز محور را با ذکر انواع آن توضیح دهید.
  8. از نظر بلادوین و ویلیام رویکردهای یادگیری فعال دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ هشت مورد را نام ببرید.
  9. سه چالش اساسی در خصوص روش‌های تدریس از دیدگاه مازلو و همکارانش کدام‌اند؟ نام برده و بحث کنید.
  10. رویکردهای سنتی و جدید ارزشیابی را مقایسه کنید.
  11. طبقه‌بندی آیزنر و والانس از دیدگاه‌های برنامه‌ی درسی را بیان کنید.
  12. مؤلفه‌های برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو نظریه‌ی شرطی کنشگر و آموزش و پرورش قابلیت مدار مقایسه کنید.
  13. مؤلفه‌های برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو نظریه‌ی موضوعی و دیسیپلینی مقایسه کنید.
  14. مؤلفه‌های برنامه درسی از دیدگاه میلر را در سه نظریه‌ی انتقال اجتماعی، دموکراتیک و تغییر اجتماعی مقایسه کنید.
  15. مؤلفه‌های برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو دیدگاه رشدگرا و فرآیند شناختی بررسی کنید.
  16. مؤلفه‌های برنامه درسی از دیدگاه میلر را در دو دیدگاه انسان‌گرایانه و ماورای فردی بررسی کنید.
  17. مفاهیم تغییر، اصلاح، نوآوری و جنبش در برنامه‌ی درسی را با یکدیگر مقایسه کنید.
  18. عوامل مؤثر در مقاومت افراد برای پذیرش تغییر از دیدگاه توماس هاروی کدامند؟ حداقل 6 مورد را توضیح دهید.
  19. چهار سطح نگرانی‌ها و دغدغه‌های مجریان در ایجاد مقاومت از نظر هال و لاکس را نام ببرید و توضیح دهید.
  20. عوامل مربوط به ویژگی‌های تغییر که در ایجاد مقاومت یا پذیرش نقش دارند، نام ببرید و توضیح دهید.
  21. نظریه‌ی تسری‌بخشی آیزنر در اجرای نوآوری‌های برنامه‌ی درسی را توضیح دهید.
  22. چهار بعد اساسی تغییر و اجرای برنامه‌های درسی کدامند؟ توضیح دهید.
  23. چهار سؤال اساسی در تدوین برنامه‌های درسی کدامند؟ سؤال مربوط به شرکت‌کنندگان در برنامه‌ریزی درسی را با بیان دیدگاه‌های حداقل دو نظریه‌پرداز مورد بحث قرار دهید.
  24. سطوح شش‌گانه‌ی آزادسازی تصمیم‌گیری درباره‌ی برنامه‌های درسی (از دیدگاه دکتر مهرمحمدی) را توضیح دهید.
  25. مدل‌های مهندسی برنامه‌ی درسی از دیدگاه زایس کدامند؟ توضیح دهید.

 

  1. پنج حوزه‌ی تصمیم‌گیری اساسی در مدل مهندسی برنامه‌ی درسی از دیدگاه بوشامپ را توضیح دهید.
  2. مدل تابا برای مهندسی برنامه‌ی درسی را شرح دهید.
  3. ارزشیابی را از دیدگاه‌های اثبات‌گرایی و ساخت و سازگرایی توضیح دهید و سپس بر اساس سه مؤلفه‌ی روش مطالعه، ویژگی داده‌ها و اهداف و محورهای ارزشیابی مقایسه کنید.
  4. الگوهای ارزشیابی از دیدگاه ورتن و ساندرز را نام ببرید و توضیح دهید.
  5. سه دسته‌ی الگوهای ارزشیابی از دیدگاه هردسا کدامند؟ توضیح دهید.
  6. پنج عامل مؤثر بر میزان زمان لازم برای یادگیری یک موضوع کدام‌اند؟
  7. انواع زمان آموزشی در سنت نظام‌های آموزشی کدامند؟ به صورت مختصر توضیح دهید.
  8. دو دیدگاه متمایز در بحث از رابطه‌ی زمان و فرآیندهای آموزشی- پرورشی کدامند؟ توضیح دهید.
  9. ملاحظات اساسی برای تصمیم‌گیری در خصوص زمانِ آموزش کدامند؟ توضیح دهید.
  10. سیاست‌های پیشنهادی برای تعیین زمان آموزش در نظام آموزش و پرورش ایران را شرح دهید. شما چه پیشنهادی برای تغییر زمان‌بندی موجود دارید؟ (در ابعاد مختلف مدت زمان تحصیل، موضوع درس و ...)

 

 

 

 

 

  • ۹۴/۰۲/۱۸
  • ۶۲۱ نمایش
  • مرتضی نژاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">