یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

امــــــــواج زندگی را بپذیــــر؛ حتی اگـر گـاهی تو را به اعـــــماق دریـا بـبــرند!
آن مـاهی آســــــوده که همیــــشـه بـر سطـــح آب مــی بیــنی اش؛
مُرده است...

نیلوفر مرتضی نژاد هستم دکتری رشته ی مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی
عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
زمینه های مطالعاتی مورد علاقه:
یادگیری الکترونیکی- آموزش مجازی
کارآفرینی و برنامه ی درسی در سازمان ها
یادگیری مادام العمر
لذت یادگیری
پراگماتیسم و فراگیر محوری و ...

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

💟 هوش اخلاقی چیست؟

💠 اخیرا پژوهشگران سازمانی، علاقه مند به هوش اخلاقی شده‌اند، زیرا می تواند مرز بین نوع دوستی و خود دوستی را خوب توصیف کند. نخستین بار اصطلاح هوش اخلاقی توسط بوربا در روان شناسی وارد شد. وی هوش اخلاقی را ظرفیت و توانایی درک درست از اخلاق، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنها و رفتار درجهت صحیح و درست تعریف می‌کند. هوش اخلاقی، به معنی توجه به زندگی انسان و طبیعت، رفاه اقتصادی و اجتماعی، ارتباطات باز و صادقانه و حقوق شهروندی است. این آزمون توسط لنیک و کیل در سال ۲۰۰۵ تدوین شد. در ایران توسط تیمی مرکب از اساتید و پژوهشگرانی چون آراسته، عزیزی، شمامی، جعفری راد و محمدی جوزانی در سال ۱۳۹۰ کار هنجاریابی آن انجام شده است. پرسشنامه هوش اخلاقی به عنوان توانایی کاربرد اصول اخلاق جهانی در اخلاقیات، اهداف و مراودات یک فرد از روی قاعده است. در هوش اخلاقی بالاترین نمره ۱۰۰ میباشد و دارای بخشی از خرده آزمون های ذیل می باشد:

💠 ۱ عمل کردن مبتنی بر اصول، ارزشها و باورها: 
یعنی ایجاد هماهنگی بین آنچه که به آن باور داریم و آنچه که به آن عمل می کنیم. انجام آنچه که می دانیم درست است و عمل کردن به آن در تمام زمان ها.

💠 ۲ راستگویی:
 انجام آنچه که می دانیم درست است و گفتن حرف راست در تمام زمان ها.

💠 ۳- استقامت و پافشاری برای حق (ایستادگی به خاطر حقیقت): 
بر اساس باورها و ارزش های خود به خاطر حقیقت بر امور پافشاری نمودن.

💠 ۴- وفای به عهد: 
داشتن صداقت کامل به معنای این است که آنچه را نمی توانیم انجام دهیم، قول ندهیم و وفای به عهد در تمام زمان ها.

💠 ۵- مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی:
مسئولیت اعمال و پیامدهای آن اعمال را در هر صورت پذیرفتن.

💠 ۶- اقرار به اشتباهات و شکستها: 
پذیرفتن مسئولیت اشتباهات و شکست های خود.

💠 ۷- قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران: 
قبول مسئولیت و توجه به دیگران مطابق ارزش ها و باورها در هر صورت و در هر زمان.

💠 ۸- فعالانه علاقمند بودن به دیگران (اهمیت دادن خود جوش به دیگران):
 آنچه که برای دیگران انجام می دهیم نه براساس دستور و یا دریافت پاداشی باشد.

💠 ۹- توانایی در بخشش اشتباهات خود:
 آگاهی از عیوب خود و توانایی بخشش خود در قبال اشتباهات و رفع آنها..

💠 ۱۰- توانایی در بخشش اشتباهات دیگران:
 قبول افراد همان گونه که هستند .

  • ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۰:۰۵
  • ۴۶۲ نمایش
  • مرتضی نژاد

تسلیت

۲۹
مهر

ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان بر تمام آنان که پیام قیامش را درک کرده اند، تسلیت باد

هیئت عزاداری بعثت یزد

 

  • ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۵۶
  • ۴۵۶ نمایش
  • مرتضی نژاد

 

هفت سبک مدیریتی ضد توسعه در ایران

در حال حاضر بیش از 440 هزار نفر به عنوان مدیر در دستگاههای اجرایی کشور اشتغال به کار دارند. این در حالی است که تعداد کارمندان کشور ژاپن با جمعیت 127 میلیونی جمعاً 300 هزار نفر است و ما در ایران با 75 میلیون جمعیت 1.5 برابر کل کارمندان ژاپن، فقط مدیر داریم!
مرتضی نظری
پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی

عصر ایران - بنا به اعلام رسمی در حال حاضر بیش از 440 هزار نفر به عنوان مدیر در دستگاههای اجرایی کشور اشتغال به کار دارند. این در حالی است که تعداد کارمندان کشور ژاپن با جمعیت 127 میلیونی جمعاً 300 هزار نفر است و ما در ایران با 75 میلیون جمعیت 1.5 برابر کلکارمندان ژاپن، فقط مدیر داریم!

 

  • ۲۷ مهر ۹۴ ، ۲۰:۰۴
  • ۵۲۳ نمایش
  • مرتضی نژاد

دانشجویان محترم

لطفا برای جلسه آینده (29 و 30 مهر):

1- درس زبان تخصصی: 

الف- تا جایی که پیش رفته ایم، مطالعه و مرور شود؛ نیم ساعت اول رفع اشکال سه جلسه گذشته خواهد بود

ب- تا ابتدای اسلاید 20 آمادگی اولیه داشته باشید.

 

2- درس اصول برنامه ریزی درسی و آموزشی: آخرین مهلت برای تحویل خلاصه سه فصل نخست کتاب

 

3- درس روشهای تدریس پیشرفته: آخرین مهلت برای تحویل خلاصه فصل اول کتاب 

 

4- درس روشهای نوین تدریس: آخرین مهلت برای تحویل خلاصه فصل های دوم تا چهارم کتاب

تکلیف این درس برای دو جلسه بعدتر، تهیه دو سناریوی تدریس بر اساس روشهایی خواهد بود که تا آن موقع تدریس شده اند.

 

ضمناً دانشجویانی که در هر یک از دروس تمایل به ارایه کنفرانس دارند، با مشخص کردن بحث مربوطه در بخش نظرات همین پست اعلام آمادگی نمایند تا زمانبندی لازم صورت گیرد.

  • ۱ نظر
  • ۲۴ مهر ۹۴ ، ۱۹:۱۸
  • ۵۰۲ نمایش
  • مرتضی نژاد

در مورد روشها و شیوه های تدریس، تقسیم بندی های مختلفی صورت گرفته و گاهی تعداد روشهای تدریس موجود بیشتر از 200 مورد عنوان شده است.

در فایل زیر می توانید 150 روش تدریس مختلف را مشاهده کنید.

150 teaching methods

  • ۰ نظر
  • ۱۸ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۷
  • ۴۴۸ نمایش
  • مرتضی نژاد

به اطلاع آن دسته از دانشجویان محترم که این ترم درس اصول برنامه ریزی درسی و آموزشی را با من و برای ساعت 18/45-17 روزهای پنجشنبه انتخاب کرده اند، میرساند:

ساعت برگزاری کلاس به 13/30-12 پنجشنبه ها تغییر یافته است.

 

  • ۰ نظر
  • ۱۵ مهر ۹۴ ، ۰۸:۱۲
  • ۴۶۵ نمایش
  • مرتضی نژاد

 

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. 
این پایگاه از بهمن‌ماه 1393 شروع به کار کرد و در این مدت با انتشار 200 خبر، بیش از 120000 بازدید داشته است. 
با توجه به نیازی که در میان است و بازخوردهای شوق‌برانگیزی که دریافت شده است، کانال «پایگاه خبری رب» در شبکۀ پیام‌رسان Telegram راه‌اندازی شد. تربیت‌پژوهان گران‌قدر می‌توانند از پیوند زیر به این امکان، دست‌رسی یابند و اخبار حرفه‌ای علوم تربیتی را دریافت کنند.
https://telegram.me/Rabnews
 

 

 

 

 

  • ۰ نظر
  • ۱۱ مهر ۹۴ ، ۲۱:۳۲
  • ۶۲۶ نمایش
  • مرتضی نژاد

با سلام و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید 

نخستین فایل از اسلایدهای مربوط به درس زبان تخصصی 1:

تعریف و تاریخچه برنامه درسی

 

1- برای جلسه آینده تا پایان اسلاید 15 مطالعه شود.

2- نظرات موافق و مخالف خود (در صورت نظر موافق همراه با مشخص کردن روز و ساعت) جهت تشکیل گروه مجازی را اعلام فرمایید.

3- نمایندگان محترم کلاسها گروهبندی را مشخص و در قسمت نظرات این بخش اعلام کنند.

 

  • ۲ نظر
  • ۰۸ مهر ۹۴ ، ۲۱:۴۰
  • ۱۱۳۴ نمایش
  • مرتضی نژاد