دیده بان کسب و کار: مدل شخصیتی هگزاکو از الگوهای ارزیابی شخصیتی نسبتاٌ جدید است که خصوصیت های شخصیتی انسان را در قالب 6 معیار ارزیابی می کند. این مدل می تواند در ارزیابی شخصیت کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.
در این مدل صفات شناخته شده شخصیتی، از طریق روش تجزیه و تحلیل عوامل به زیر گروه هایی تقسیم می شود تا بتوان از ویژگی های شخصیتی مربوطه دسته بندی های قابل کنترلی را ارائه داد . مطالعات انجام شده براساس فرضیات واژگانی ابتدا در زبان انگلیسی انجام شده و بعداز آن تحقیقات به زبان های دیگری همچون کرواتی ، هلندی ، فیلیپینی ، فرانسوی ، آلمانی ، یونانی ، مجارستانی ، ایتالیایی ، کره ای ، لهستانی و ترکی هم انجام شده است و از مقایسه نتایج ، مشخص شد که 6 عامل حاصل شده از تحقیقات در همه زبانهای دیگر همچون زبان انگلیسی با هم مشابه هستند . این عوامل به طور کلی صداقت – تواضع ( H) ، تهییج پذیری (E)، برونگرائی (E)، سازگار بودن ( A)، با وجدان بودن (C)، و تمایل به تجربه (o)، هستند .