یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

امــــــــواج زندگی را بپذیــــر؛ حتی اگـر گـاهی تو را به اعـــــماق دریـا بـبــرند!
آن مـاهی آســــــوده که همیــــشـه بـر سطـــح آب مــی بیــنی اش؛
مُرده است...

نیلوفر مرتضی نژاد هستم دکتری رشته ی مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی
عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
زمینه های مطالعاتی مورد علاقه:
یادگیری الکترونیکی- آموزش مجازی
کارآفرینی و برنامه ی درسی در سازمان ها
یادگیری مادام العمر
لذت یادگیری
پراگماتیسم و فراگیر محوری و ...

بسمه تعالی

نمونه سوالات سری دوم درس روش­ها و فنون تدریس

استاد: خانم دکتر مرتضی نژاد

تهیه کننده: آقای حبیب زاده                                                                   تایپ: خانم خیرخواه دیلمقانی

1-دیدگاه­های انتقادی و توجیهی روش سخنرانی را توضیح دهید.

2-از دیدگاه اسمیت و همکاران، روش سخنرانی در برآورد چه اهدافی بر سایر روش­ها برتری دارد؟

3-تحقیق مک‌لیش در خصوص فاصله‌ی زمانی بین سخنرانی و به خاطر آوری مطالب چه نتایجی را در برداشت؟

4-پژوهش‌های انجام گرفته در مورد تأثیر یادداشت‌برداری و جریان فکری به هنگام سخنرانی را به اختصار شرح دهید.

5-اصول سخنرانی از دیدگاه نکراسوا کدامند؟

6-اثربخشی روش سخنرانی به چه عواملی بستگی دارد؟ با نوشتن فرمول هر یک از عوامل را مورد بحث قرار دهید.

7-چهار بخش مختلف سخنرانی و اصول مورد نیاز در هر کدام را از دیدگاه گیج و برلاینر بحث کنید.

8-روش سخنرانی را با روش مباحثه مقایسه کنید.

9-اصولی را که باید در قسمت اصلی سخنرانی رعایت شوند را نام برده و توضیح دهید.

10-به اعتقاد گویر سخنرانی را به چند روش می­توان تنظیم کرد، توضیح دهید.

11-روش پرسش و پاسخ در برآورد کدام اهداف نقش مهمی دارد، توضیح دهید.

12-انواع سوالات شفاهی در روش پرسش و پاسخ را نام برده و توضیح دهید.

13-در تدوین سوالات شفاهی ، چه نکاتی باید رعایت شوند، توضیح دهید.

14-در روش پرسش و پاسخ به چه اصولی باید توجه شود، توضیح دهید.

15-مفهوم روش مباحثه از دیدگاه پوتر و اندرسون را با ذکر مؤلفه‌های آن شرح دهید.

16-اهداف روش مباحثه را توضیح دهید.

17-دیدگاه­های توجیهی روش مباحثه را توضیح دهید.

18-طبق پژوهش‌های انجام یافته اثربخشی روش مباحثه در چه مواردی تأیید شده است؟ توضیح دهید.

19-اصولی را که باید در برقراری مباحثه پویا رعایت شوند را نام برده و توضیح دهید.

20-در مباحثه گروه­های کوچک از چند شیوه می­توان استفاده کرد؟ توضیح دهید.

21-مراحل روش حل مساله از دیدگاه  جان دیویی  را نام برده و توضیح دهید.

22-سه مدل مختلف حلّ مسأله از دیدگاه پیزینی و همکارانش را با ذکر سرواژه‌ها و واژگان انگلیسی و معادل فارسی آنها از نظر سؤال، هدف و راهبرد و فرآیند مورد مقایسه قرار دهید.

23-چرخه­ی حل مساله SSCS را ترسیم کرده و توضیح دهید.

24-روش استقرایی و روش قیاسی از روش­های حل مساله مقایسه و مقابله کنید.

25-مراحل الگوی کاوشگری را توضیح دهید.

26-مشکلات موجود بر سر راه استفاده از آزمایشگاه عمدتاً از کجا ناشی می‌شود و کدام است؟ توضیح دهید.

27-ضرورت فعالیت‌های آزمایشگاهی را از دیدگاه‌های مختلف مورد بحث قرار دهید.

28-هشت اصل مهم در روش آزمایشگاهی از دیدگاه جیمز و کراولی کدام‌اند؟ توضیح دهید.

29-شش ویژگی بارز رایانه در امر یادگیری را از دیدگاه دالبی و همکارانش توضیح دهید.

30-روش تدریس نمایشی را توضیح داده و موارد استفاده از این روش را همراه با مثال بنویسید.

31-فواید و محدودیت­های روش نمایشی را بنویسید.

32-ویژگی­ها و اصول روش نمایشی را توضیح دهید.

33-روش آزمایشگاهی را با روش نمایشی مقایسه کنید.

34- تقسیم بندی سوالات و اظهارات معلم در کلاس درس از نظر لوری و مارشال را بنویسید.

 

  • ۹۴/۰۳/۰۳
  • ۴۵۴ نمایش
  • مرتضی نژاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">