یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

سهم من از فضای سایبری برای تکمیل بحث ها، مقالات، منابع و ... در کلاس درس

یادگیری و آموزش مجازی

امــــــــواج زندگی را بپذیــــر؛ حتی اگـر گـاهی تو را به اعـــــماق دریـا بـبــرند!
آن مـاهی آســــــوده که همیــــشـه بـر سطـــح آب مــی بیــنی اش؛
مُرده است...

نیلوفر مرتضی نژاد هستم دکتری رشته ی مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی
عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
زمینه های مطالعاتی مورد علاقه:
یادگیری الکترونیکی- آموزش مجازی
کارآفرینی و برنامه ی درسی در سازمان ها
یادگیری مادام العمر
لذت یادگیری
پراگماتیسم و فراگیر محوری و ...

نمونه سؤال روش تدریس

شنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۳۸ ب.ظ

 

به نام خدا

نمونه سؤالات درس روش‌های پیشرفته‌ی تدریس

  1. یادگیری و تدریس را تعریف و ارتباط آنها را بیان کنید.
  2. الگوهای تدریس القایی و شرطی‌سازی را با الگوهای آموزش و پرورش مقایسه کنید.
  3. مهارت‌های مرتبط با فرآیند تفکر را نام ببرید.
  4. دیدگاه‌های تدریس مهارت‌های تفکّر مستقیم و غیر مستقیم را با یکدیگر مقایسه کنید.
  5. از نظر اورلیچ عناصر تفکر انتقادی در چه نوع رفتارهایی قابل مشاهده هستند؟
  6. به عقیده‌ی کارل دانش فراشناختی به چند نوع دانش تقسیم می‌شود؟ توضیح دهید.
  7. به نظر شما تدریس علم است یا هنر؟ استدلال کنید.
  8. راهبردهای شناختی چه تفاوت‌هایی با راهبردهای فراشناختی دارند؟
  9. از دیدگاه برونر یک نظریه‌ی تدریس چند نوع مشخصه دارد؟ توضیح دهید.
  10. هدف اصلی از تدریس چیست؟ توضیح دهید.
  11. سه دیدگاه رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و انسان‌گرایی را به لحاظ نقش معلم، نقش فراگیران و تدریس مقایسه و مقابله کنید.
  12. از دیدگاه رفتارگرایی، جریان یادگیری فرق‌گذاری و تعمیم را توضیح دهید.
  13. از دیدگاه شناخت‌گرایی، فرآیند اطلاعاتی چه زمانی به یادگیری اساسی منجر می‌شود؟
  14. مراحل تدریس از دیدگاه گانیه را به ترتیب و با ذکر مثال توضیح دهید.
  15. به اعتقاد آزوبل در تدریس از چند نوع پیش‌سازمان‌دهنده می‌توان استفاده کرد؟ توضیح دهید و موقعیت کاربرد هر یک را عنوان کنید.
  16. اصول یادگیری از دیدگاه انسان‌گرایان را بیان کنید.
  17. کاربردهای روان‌شناسی انسان‌گرا در تدریس را توضیح دهید.
  18. کاربردهای روان‌شناسی رفتارگرایی در تدریس را بیان کنید.
  19. کاربردهای روان‌شناسی شناخت‌گرایی در تدریس را بیان کنید.
  20. کدام اصول باید در ارتباط کلامی از نوع گفتاری مورد توجه قرار گیرند؟ توضیح دهید.
  21. چند نمونه از پدیده‌های کلامی که حالت ارتباط غیر کلامی دارند را توضیح دهید.
  22. روش‌های تحلیل ارتباط کلامی را نام برده و روش مذاکره‌ای هریس را توضیح دهید.
  23. روش تجزیه و تحلیل ارتباط کلامی فلندرز را با ذکر مؤلفه‌های آن توضیح دهید.
  24. روش تجزیه و تحلیل ارتباط کلامی فلندرز چه نقصی دارد و فرنچ و گالوی برای برطرف نمودن آن چه پیشنهادی را مطرح کرده‌اند؟
  25. روش تدریس را تعریف کنید و طبقه‌بندی روش‌های تدریس بر اساس فعالیت را توضیح دهید.
  26. روش‌های تدریس بر اساس منطق ارایه به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ با ذکر مثال توضیح دهید.
  27. به نظر شما خروجی و فرآیند تدریس خطی و یکطرفه چه تفاوتی با تدریس پویا دارد؟ توضیح دهید.
  28. جویس و ویل روش‌های تدریس را به چند دسته تقسیم می‌کنند؟ توضیح دهید.
  29. طبقه‌بندی روش‌های تدریس بر مبنای نقش خود را توضیح دهید. این روش‌ها بیشتر درکدام مقطع تحصیلی کاربرد دارند؟
  30. روش‌های تدریس بر مبنای تعداد فراگیران به چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند؟ توضیح دهید.
  31. به اعتقاد آزوبل یادگیری معنادار چه هنگام رخ می‌دهد؟ توضیح دهید.
  32. ویژگی‌های مثبت تدریس با روش مکاشفه‌ای را بیان کنید.

 

 

  • ۹۴/۰۲/۱۲
  • ۶۵۴ نمایش
  • مرتضی نژاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">